2009. november 25., szerda

További kalandozások a Web 2.0 világában

Az élet folyása kicsit tagolja tanulási ütememet, időnként hirtelen felmerül valami, ami kiemel a gép mellől, a "kockaságot" ellensúlyozandó. Így történt ez most is, és ha már kiszálltam a blogomból, úgy gondoltam, olvasgatok még egy kicsit, és kipróbálok néhány dolgot, gazdagodjon csak az eszköztáram!
Sikerült! Ismét belefutottam érdekes dolgokba, oldalakba! Ügyes emberek a mi "tanítóink"! Mármint azok, akik a tananyagot összeállítják, ajánlják az oldalakat, és ebben semmi gúny nem volt. Komolyan gondolom! Ha igazán elkezdek bogarászni egy oldalon, általában belefutok valamibe, ami megpiszkálja a fantáziámat. Egyébként éppen a napokban jeleztem egy egyetemen szerveződő módszertani kerekasztal tevékenységében való részvételi szándékomat - az egyetem olasz szakos módszertanosa igyekszik maga köré gyűjteni a város néhány olaszosát, hogy módszertani ötleteinket kicserélve gazdagítsuk egymást. Ma este találtam olyan dolgokat is, amiket ha én nem is, de közülük valaki biztosan jól tud majd alkalmazni. Most már kétfelé figyelek! :)
No, menjünk szépen sorban!
Először is az RSS lényegével ismerkedtem. Bevallom őszintén, ez a hírcsatornás, böngészős, hírgyűjtős, blogos, hírolvasós, személyes weboldalas, üzenőfalas dolog annyira nem érintett meg. Elég sokat küzdöttem, mire sikerült a blogomat feltölteni a http://www.netvibes.com/tenegen oldalra. Az egyik informatikusunk segített, túl akartam komplikálni, nem vettem észre egy kis bigyuszt. Ez a jobbik eset; nem béna, csak vak vagyok ;)
Azután a könyvjelzőkkel ismerkedtem, bár ehhez a bizonyos del.icio.us nevű oldalhoz ellentmondásos viszonyok fűznek. Megismerkedtem a taxonómia és a folkszonómia kifejezésekkel, és megtudtam, hogy az adatbázis felépítése alapján különböznek egymástól, ezzel természetesen a kezelhetőségük is más, persze embere válogatja, ki milyen elv alapján működik könnyebben. A diákjaink talán a folkszonómia rendszerét követve könnyebben boldogulnak, mint én, nem tudom. Azt olvastam, hogy a közösségi könyvjelző "egy szerveren futó szoftver, amely segítséget nyújt abban, hogy a linkeket rövid leírással, cimkékkel ellátva, rendszerezetten tároljuk, és a gyűjteményt egymással megosszuk." Nos, ez biztosan hasznos dolog, de én egyelőre a kedvencekben jól kezelem a használt oldalakat, megosztani eddig nem akartam. Illetve szóban ajánlottam, esetleg megmutattam. Lehet, hogy ezt most megspórolom? Jé, megint tanultam!!! Olvastam két magyar nyelvű megosztóról is; a http://www.linkmegoszto.com/ és a http://mylink.hu/ ez a két oldal. Igen, és vannak közösségi együttműködésben erős és elsősorban tudományos célú megosztók is.
Aztán a feladatok felé fordultam és megint belefutottam a del.icio.us linkmegosztóba.Nem néztem meg a videót, de emlékszem rá, hogyan kell használni, egy oldalt még korábban feltettem rá én is.
Elgondolkodtam azon, a diákjaimtól kérnék-e linkgyűjtést, hogy saját folkszonómiát hozzanak össze. Nem tudom, mennyire lennének benne partnerek, ezt az alkalmazást az olasz nyelvnél picit nehezen tudom elképzelni, de egy történelem, irodalom vagy földrajz, biológia szakos biztos jól tudná használni. Még gondolkodom, nekem mire lenne jó, talán inkább osztályfőnökként tudnám használni, mondjuk osztálykirándulás előtt.
Persze úgy kicsit félnék valamit ajánlani, hogy nem ismerem. A félelmem abból adódik, hogy a csoportmunkát támogató diigo nem magyar nyelvű, és így nem könnyen navigálható számomra. Igaz, az osztályomban mindenki tanul angolul, és informatika tagozatosok, tehát nekik valószínűleg kevesebb gondjuk lenne vele.
(Ezzel kapcsolatban ma volt egy esetem. Azt próbálták elmagyarázni, hogyan tudom megnézni regisztrálás nélkül, ki van fent a WOW-on éjjel. Mintha kínaiul beszéltek volna! Az viszont nagyon tetszett, hogy segítő módon áltak hozzám. Biztos vagyok benne, ha a tanfolyam során segítség kell majd, néha ők is "bevonhatók" lesznek - ez a büszkeségüket is legyezné, motiválná őket, ráadásul úgy éreznék, "belépek" a bandába!)
Az utolsó gyakorlat az volt, hogy valamelyik alkalmazásban hozzak létre saját gyűjteményt. Nekem a mylink.hu volt a legszimpatikusabb, és büszkén állíthatom, hogy szép kis folkszonómiát hoztam össze már néhány oldal feltöltésével is. Megnéztem feltöltéseimet a többi között is; kíváncsi lennék, hány embernek lesz hasznos. Mindenesetre azon a bizonyos kerekasztalon megemlítem majd! Ideillesztem a linket is, bár nem igazán értem, hogy fog az oldal úgy bejönni, hogy az "Erika" által feltöltött linkek legyenek csak ott, mert csak ennyi volt a címsorban:
http://mylink.hu/ .
A gondolattérkép megint egy olyan téma volt, ami számomra kedvesebb, mert használhatónak érzem a saját munkámban is. A nyelvórákon gyakran, sőt egyre gyakrabban használom, a diákok - úgy veszem észre - kedvelik. Lehet, hogy azért, mert "a taxonómiák vizualizása sokat segíthet abban, hogy megértsük, vagy éppen tanárként megértessük az adott témakör fogalmainak egymásra épülését, a fogalmak közötti kapcsolatokat" , ahogy a leckében olvastam, bár szerintem azért, mert kevésbé szigorúnak, "ráncba szedettnek" tűnik így a lecke számukra. Most már nem néztem meg a mindmeister.com-ot, mert ismerem már annyira, hogy ki is próbáltam. Íme, a bizonyíték:
http://www.mindmeister.com/maps/show/34494822
Tudom, még kissé kezdetleges, de az enyém! Már gondolkodtam újakon is, amiket félig kitöltve vinnék be nyomtatva (sajnos, nem tudunk órán géphez ülni), hogy a tanultakat így kérjem gyorsan vissza - olyan "felelés" lenne, amire játékként gondolnának.
Egyébként elképzelhetőnek tartom, hogy bemutatva a diákoknak az oldalt, velük is készíttetnék ilyen térképeket, akár csoportmunka eredményeként is. Kicsit bonyolult lenne a szervezés, és nem egyik napról a másikra elvégezhető, de azt hiszem működne.
De jó is lenne, ha tényleg használnák a netet értelmes dolgokra is, nem csak a beszélgetés és játék kapná a főszerepet!
Végül szót fogadtam, és meglátogattam a http://mappio.com/ nevű oldalt, hogy körülnézzek. Őszintén szólva, először fenntartásaim voltak; már megint angol nyelvű, mit fogok én itt találni!? Belekukkantottam néhány szép, színes térképbe - kedvencem Shakespeare volt - ; de kár, hogy a mindmeister nem ilyen színes az ingyenes verzióban! Majd körülnézek, milyen free / :) / verziók vannak még szerteszét a hálón!
Aztán egyszer csak rábukkantam egy kincsesbányára, és rögtön fel is tettem a mylinkemre is!!! A kincs pedig a következő:
http://mappio.com/mindmap/maestrampm/ciao-bambini-schede-giochi
Itt játékokat is találtam, de mellette nyelvtani feladatokat, rövid történeteket, történelmet, földrajzot olaszul - hát igen, a "kerekasztal lovagja" leszek ezzekkel az ötletekkel!
Sokat olvastam ma, sokmindenbe belekukucskáltam, jól el is fáradtam. Mégis, nem érzem hiábavalónak a rászánt időt. Olyan új információkkal gazdagodtam ismét, amit már nem vehetnek el tőlem.
Csak ez a rengeteg regisztráció, felhasználói név, jelszó! Tele vagyok cetlikkel, ahol vezetem őket.
Lehet, hogy szükségem lenne e saját weboldalra, ami nyitóoldalként kezelhetné azt a sok-sok felhasználást, amit csak ilyen rövid idő alatt összegyűjtöttem? Ja, és az üzenőfalon lenne helye a sok felhasználói névnek, jelszónak - alkalmazásonként más szín, más betűtípus ... Na tessék, ugye ez volt a tananyag szerzőinek a célja?!
Sikerült, behúztak a csőbe - végülis, szombaton egyedül leszek itthon, ki tudja...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése