2010. január 20., szerda

Kudarcok a GIMP terén

Nos, letöltöttem az internetről a GIMP képszerkesztő programot arra gondolva, hogy ezen könnyebb lesz bűvészkednem, mint az otthoni gépen lévő hasonló programokon, mert ehhez van leírás és videóismertetés is.
HÁÁÁT!
A GIMP 2.6-os verziót találtam meg. Nem tudom, ez újabb vagy régebbi, mint amit a videóban használnak. Próbáltam olvasgatni a különböző elméleti leírásokat, mit hogyan kell csinálni, és közben Robi egyértelmű videóira gondoltam. Ha őszinte akarok lenni, a műszaki leírások számomra kínai nyelven íródnak. Amit mgmutatnak, azt leutánozom. Akkor jöjjön a videó; mit nekem egy egér és egy átméretezés! Videóval gyerekjáték lesz, ráadásul tegnap rajzoltam piros alapon zöld fenyőt, rá havat. Igaz, csak egy rétegre az egészet, mert még nem tudtam, mi az a réteg, és hogyan kell használni. Kezdhettem is újra kétszer a munkát. Legközelebb, a rétegekkel könnyebb lesz, remélem.
Nos, videó. Bár már megszoktam Robi hangját, és stílusát, azonnal elfogadtam az új videós tanári hangot. Nézzük azt az egeret! Két réteg készen van, a másodikra kijelölöm az egér testét képező téglalapot. Most kiválasztom a színt, leokézom. Most körbe kellene keríteni ezzel a zölddel a kijelölt téglalapot. És elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor beleszól a munkámba a technika ördöge, ugyanis nem hajlandó bekeríteni ezzel a bizonyos zölddel az egeret, hiába utánozom le lépésről lépésre a videón látottakat. Ráadásul a téglalapot kijelölő eszközt sem tudom letenni, akármelyik módszert választom. Pffffffffffff!
Sebaj, végignézem a videót, gondolatban elraktározom a látottakat, majd máskor hátha sikerül, most nézzük azt a billentyűzetet és méretezzük át!
Ha elindulsz a lejtőn, nincs megállás. A képet behívom, készítek mögé egy "Alfa-alapot", kipróbálom, tényleg ott van-e,vagyis beleradírozok, ahogy a videó, látom a kis kockákat. Hurrá, ez működik! Radírozást visszavonom, ismét minden fehér, mint a videón, de tudom, ott az a bizonyos háttér a háttérben. A radírtól azonban nem tudok megszabadulni, nem engedi letenni a funkciót a program, bármit próbálok, maximum eszközt válthatok, például ecsetet vehetek a kezembe vagy varázspálcát. Képtelen vagyok tovább folytatni a munkát, pedig megtalálom a segédvonalakat, amiket a videón behúznak, de hiába. Sőt, a program lefagy!!! Ördög és pokol, miért mindig én?
Mit tehet ilyenkor az ember technikai analfabéta lánya? Először is ír egy üzenetet a Fórum technikai rovatába Robinak, hátha ő tud valami orvosságot a bajra. Aztán végiggondolja, hátha az Explorert nem szereti a program, pedig eddig minden rendesen futott rajta, és jobban szerették az eddigi programok az Exploreret, mint az iskolában a Mozilla változatait.
Ez van. Mára befejeztem a képszerkesztést, és egyik nap nekilátok a feladatnak egy másik képszerkesztőben, ami itthon van a gépen.
Hogy kicsit javítsak a helyzeten, újra nekiláttam az olvasmányoknak, ahol ismét technikai adatokkal, műszaki ismeretekkel bombáztak. Ez nem az én témám! :(
Elgondolkodtam azon, miért kell nekünk ennyire belemélyedni a videó, a hang, a kép szerkesztésébe. Úgy hiszem, nem fogok soha olyan mélyen belemerülni a tananyagkészítésbe, hogy teljesen profi szintre kelljen feltornáznom magamat. Biztos vagyok benne, hogy az általam készítendő tananyagok aránylag egyszerű technikai szinten fognak mozogni, nem fogok animálást alkalmazni, videót vágni, stb. Ha mégis, egészen biztos, hogy segítséget veszek igénybe a párom személyében vagy diákjaim közül kérem néhány ügyesebb segítségét.
A színekről olvasva találkoztam néhány kérdéssel.
Miért piros a piros pont, ugyanakkor a javítás színe is piros. Hát igen, ez elég rendes ellentmondás, bár a piros természetéből ered. A piros egy olyan szín, mely melegséget, szeretetet sugároz, ez magyarázza a jutalmazó piros pont színét. Viszont egyben olyan szín is, mely jól látható, figyelemfelkeltő, ami alkalmassá teszi a javításhoz való használatra.
Miért zöld a tábla, az asztal? Erre a válaszom: miért? Zöld? A viccet félre téve, eredetileg a tábla színe valószínűleg azért lehetett zöld, mert ez a szín megnyugtatja a szemet, és a táblát, ugye, sokáig kell néznie a diáknak minden nap. Az asztal, gondolom, hasonló meggondolásból kapta a színét. A viccre visszatérve; ma, amikor az iskolák egy részében már nem krétát használnak (ami egyébként jól látszott a zöld felületen), megjelentek a fehér táblák, melyekre kék, fekete, zöld vagy éppen piros filctollal írunk. Ezek a táblák már arra is jók, hogy egy projektor vetítéséhez megfelelő háttérként szolgáljanak.
Kicsit letört a mai napi ténykedésem, de holnap nagy lépésre készülök. Már csak két téma van a listámon, holnap eldöntöm, miből fogom elkészíteni majd azt a bizonyos próbakurzust, és feltöltök hozzá néhány tananyagelemet. Utána pedig nekilátok a második heti anyagnak, mert az a szinposzis is elég ijesztően hangzik, biztos lesz, mit töprengeni rajta, mert itt más gondolkodásmódra lesz szükség, mint egy óra megtervezéséhez.
Ebben a modulban menthetetlenül késésben leszek, de igyekszem elvégezni azokat a feladatokat, amiket a modul kitűz és a gép engedélyez. Úgy látszik, a kettő nem esik egészen egybe.

2 megjegyzés:

  1. Szégyellem magam, de irtózatosan rég jártam már Nálad... pedig nagyon élvezem az írásaidat... Ha megnyugtat, Gimp-ügyben sokkal-sokkal előrébb jársz nálam... A gimp (direkt kisbetűvel írtam, mint Nemecsek Ernőt anno) egy undok dög. Engem nem szeret... bosszúból letöröltem:-)))

    VálaszTörlés
  2. Csatlakozom! Idekeveredtem, jókat mosolyogtam! Élmény téged olvasni, Erika! Látom, nem leszel a digitális grafika ördöge, de az írásoddal biztosan nem csak nekem szereztél derűs perceket! Milyen kár, hogy vége a képzésnek, és egyre kevesebbet kapunk belőled :(!

    VálaszTörlés