2009. december 8., kedd

Halvány fény a ködben

Az elmúlt napok a háttérben folytatott apró munkák jegyében teltek. Ez a bizonyos e-potfólió okoz némi fejtörést, de azt hiszem, a hét végén a végére járok a dolognak. Felfedeztem már a videótárban Robi segítségét, és abban reménykedem, hogy kezdeti alakítgatásaim és a videó alapján eszközölt simítások következtében már "csak" fel kell majd töltenem tartalommal a portfóliót. És ha jól vettem ki az információ gombolyagból, én döntöm el, mi fontos számomra, mi legyen benne. Az a jó, hogy nincs jó megoldás és rossz megoldás, csak pillanatnyi személyes megoldás. Ami azért bíztató...
A portfólió témakörben egyébként próbálkoztam némi fórumos élet létrehozásával is, de sajnos, egyelőre kevés sikerrel. Még kevesen vagyunk az új modulban, de azért annak örülök, hogy néhányan már hozzászóltak az általam indított "vitákhoz".
A közös lexikonba is beillesztettem néhány új kifejezést, most én "vezetem" a beillesztett elemek listáját! :)
Az e-portfóliók témakörre rákerestem az interneten is, ahol találtam olyan oldalt, amit meg is néztem.
A talált mintákat megnéztem, és az adott témához kapcsolódó fórumba írtam is róluk. Úgy gondoltam, ide is beillesztem, amit találtam:


http://moodle.kodolanyi.hu/file.php/1/segedletek/portfolio_hasznalat.pdf
http://moodle.kodolanyi.hu/mod/resource/view.php?id=6817

Az itt látható linkeket a Kodolányi János Főiskola moodle-rendszerében találtam. Arra ad felvilágosítást a hallgatóknak, hogy az intézmény moddle-rendszerén belül hogyan használhatják az e-portfóliót, mire alkalmas, mit kell tárolni benne. A regisztrálás utáni első lépésként ez a dokumentum is egy kezdő/felmérő teszt kitöltését javasolja. Szintén fontosnak tartja a tanulási napló vezetését, és a dokumentumok (fájlok, értékelések stb.) tárolását a későbbi felhasználhatóság szempontjából is vizsgálja.


http://www.e-portfolio.it/

Tekintettel arra, hogy olasz szakos vagyok, kíváncsiságból megnéztem a yahoo.it-en, mit találok e-portfólió témakörben az olaszoknál.
Ez volt az első oldal, amit megnéztem. Ez egy portfólió-alkalmazás, mint a Tenegen által ajánlott Mahara. Nem regisztráltam, így nem tudtam kipróbálni, de ami nagyon tetszett a nyitóoldalon, az lent található: három kategóriába sorolja a felhasználókat:
1. Diákok, szakemberek, dolgozók
2.Tanárok, képzést vezetők, tutorok
3.Cégek, iskolák, egyetemek
Mindhárom csoport tagjainak felsorolja, milyen szempontból lehet hasznos számukra az e-portfólió.

Így tehát azt is láttam, hogy létezik az e-portfólió az olaszoknál is, megnyugodtam, ők sincsenek elmaradva az e-világtól. :)

Aztán rájöttem arra is, hogy ez a modul tulajdonképpen kevésbé zűrös lehet, mint eredetileg gondoltam, mert sok olyan ismeret vagy készség birtokában vagyok már az előző blogban tanusított buzgalmamnak (és nem kevésbé kíváncsiságomnak) köszönhetően, melyeket itt kellene kipróbálni.

Vezetem a blogot (tanulási naplót) szinte az első pillanattól kezdve. Tudom, mi mindent lehet/ne vele kezdeni, nagyon praktikusnak tartom saját használatra. Azt viszont nehezen tudom elképzelni, hogy azok a diákok, akik tanulni is nehezen ülnek le - és jó, ha megírják legalább a házi feladatot -, majd tanulási naplót vezetnek a kedvemért, főleg, hogy a naplóírást olyan rózsaszín lányos dolognak tartják. Más kérdés, hogy a róluk, nekik íródó blogomat örömmel olvassák - persze olvasni nem "ciki"!

A közösségi oldalak témakör sem jelent teljesen ismeretlen vidéket az internet világában számomra, mert az osztályomnak létrehoztam egy zárt közösségi oldalt, ahol csak mi vagyunk "egymás közt". Ezen a fórumon hagyom őket a maguk stílusában beszélni, és örömmel veszik, ha belépek, igyekeznek bevonni a beszélgetésükbe, és jól szórakoznak, ha látják, hogy nehezen követem, ha párhuzamosan hárman beszélgetnek velem más-más témáról. Meg is jegyezték, látszik, hogy nem szoktam MSN-ezni, mert akkor könnyen menne a dolog. Neki ez már "alap"! Az oldalt igyekeztem úgy kialakítani, hogy neki tetsző legyen; képeket, videókat tudnak feltenni, megosztani egymással, van csevegőszoba, fórumok. Igyekeztem azért olyan funkciókat is adni az oldalnak, amik hasznosak; van közlemény, rendezvények ajánlása, és időnként felkerül az oldalra olasz plusz feladat is, aminek megoldása nem kötelező, de segítségével pontok gyűjthetők, majd beválthatók. Megadom a lehetőséget arra, hogy a feladatot a közösségi oldalon megbeszéljék, vagy bármilyen más segítséget igénybe vegyenek. Sőt, azt ígértem, ha éppen "online" :) vagyok, egy feladathoz egy segítséget én is adok. De csakis online! Majd meglátom, mennyire válik be, de adtam már így pontot.

A közösségi oldalra másfelől is igény merült fel, egy belső iskolai nyelvi módszertanos oldal és egy városi szintű olasz nyelvtanárok részére készülő módszertanos oldal formájában. Ha időm engedi, létrehozom majd őket, bízom benne, hogy sokan tudunk majd ötleteket meríteni belőlük.

Gondolkodom egyébként egy diákok számára, akár az iskolai honlapon keresztül elérhető olaszos közösségi felületen is, hiszen többen vannak, akik időnként szívesen végeznének plusz feladatot is, akár mert érdekli őket, akár, hogy jobban megértésk az anyagot. Neki jól jönne egy ilyen oldal.

1 megjegyzés:

  1. Ma nagyon tudományosan írtál:) Már le is tudtad a feladatok egy csokrát. Sok sikert a portfólióhoz:) Én is rakosgatom apránként:)

    VálaszTörlés